17 minutter

Prisfastsættelse: Find den rigtige strategi til dit produkt

Læs artiklen
24 minutter

Positionering: Din virksomheds brand identitet

Læs artiklen
31 minutter

Certificerings- og mærkningsordninger: Bæredygtige produkter

Læs artiklen
21 minutter

Boston matricen: Produktporteføljeanalyse fra SMV perspektiv

Læs artiklen
Idéen bag din [forretning]

En virksomheds opgaver favner bredt, men en helt central del af din virksomheds fundament handler om at finde ud af, hvem din virksomhed er og hvor den er på vej hen. Hvad er eksistensgrundlaget og hvilke planer er der lagt for fremtiden? Hvis ikke du overvejer de spørgsmål vil det ikke give mening at drive din virksomhed, og du vil have svært at få dine kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere til at brænde for dit produkt. Med et klart defineret koncept og forklaring på det eller de problemer, din virksomhed er sat i verden for at løse, sammen med konkrete planer for hvordan du vil takle fremtidens udfordringer, vil du markant øge din virksomheds muligheder for overlevelse og succes. Disse artikler vil derfor gå i dybden med de langsigtede og strategiske overvejelser du og din virksomhed bør have, blandt andet ved at kigge på vækst, innovation og konkurrencedygtighed.

Forretningskoncept
Digital transformation: Tilpasning af strategi, forretningsmodel, og organisation

Bzhwen A Kadir, Ph.d. fra DTU, guider dig igennem, hvordan din virksomhed gennemfører digital transformation.

Forretningskoncept
Prisfastsættelse: Find den rigtige strategi til dit produkt

En god prisstrategi betyder flere kunder og en bedre bundlinje. Læs med her om de nogle af de mest kendte prisstrategier og find de(n) bedste for dig.

Forretningskoncept
Positionering: Din virksomheds brand identitet

Positionering er afgørende for kundernes opfattelse af dit brand - her udpensler vi trin for trin, hvordan du klarlægger din strategi.

Forretningskoncept
Certificerings- og mærkningsordninger: Bæredygtige produkter

Få styr på de gængse certificerings- og mærkningsordninger og lær hvorfor, du bør implementere dem i din forretning.

Forretningskoncept
Certificeringsordninger: Bæredygtig ledelse

Bliv klogere på ISO og EMAS og lær hvordan, du implementerer bæredygtig ledelse i din virksomhed.

Forretningskoncept
SWOT: Bliv skarpere på din virksomhed

SWOT er kendt som en simpel, men brugbar analytisk model - den hjælper dig med at danne et skarpt øjebliksbillede af din virksomheds eksterne og interne forhold.

CSR: samfundsansvar for små virksomheder
Forretningskoncept
CSR: tag samfundsansvar og løft din virksomhed

Implementer CSR i din virksomhed, og styrk dit brand.

Knus myterne om din væksttankegang
Forretningskoncept
Virksomhedsvækst: Knus myterne i din væksttankegang

Lær forskellen mellem en "væksttankegang" og en "fast tankegang", og hvorfor det er relevant for din virksomhed.

Dataanalyse: 6 trin til datadrevne beslutninger
Forretningskoncept
Dataanalyse: 6 trin til at tage data-drevne beslutninger

Lær hvordan du bruger dine data til at tage kvalificerede beslutninger.

Mission, vision og værdier
Forretningskoncept
Mission, vision og værdier: Din virksomheds DNA

Find ud af hvordan du kan definere din virksomheds DNA; mission, vision og værdier, samt hvordan du finder frem til din virksomheds formål.

Boston Matricen: produktporteføljeanalyse
Forretningskoncept
Boston matricen: Produktporteføljeanalyse fra SMV perspektiv

Lær mere om Boston-matricens brugbarhed for SMV'er.

OKR mål metoden
Forretningskoncept
OKR: Målsætning med Objectives and Key Results

Er du i tvivl om, hvordan du sætter mål? Overvej OKR.

Budget til innovation og penge til nytænkning
Forretningskoncept
IBAM: Budget til innovation og virksomhedsudvikling

Enhver virksomhed får gavn af at være innovativ. Læs mere om, hvordan din virksomhed kan finde pengene til innovation.

SMART mål metoden
Forretningskoncept
SMART metoden: Målsætninger med mening

Sæt mål i din virksomhed, der bidrager med at skabe reel værdi. Brug SMART.

E-handel og danske webshops
Forretningskoncept
E-handel: Kan mindre webshops etablere sig i det danske marked?

Her analyserer vi det danske marked for e-handel og kommer med nogle gode tips til dig som webshopejer.

Internationalisering: danske flag i Europa
Forretningskoncept
Internationalisering: 3 råd for når du skal ekspandere til udlandet

Overvejer du at ekspandere til udlandet? Så kan dette indlæg hjælpe dig med at komme i gang.

Vækststrategi og ekspansion af virksomhed
Forretningskoncept
Vækststrategi: 5 spørgsmål, du bør have svar på, før du ekspanderer din virksomhed

Den succesfulde ekspansion kræver omtanke.

Konkurrencestrategi - vind over de store konkurrenter
Forretningskoncept
Konkurrencestrategi: Hvordan kan du overvinde dine store konkurrenter?

Det er ikke umuligt for små virksomheder at konkurrere med de store.

Innovation - få en innovativ virksomhed
Forretningskoncept
Innovation: Har du en innovativ virksomhed?

Hvordan fordrer du innovation i din virksomhed? Få 4 gode råd her.

Vækststrategi: Som nyopstartet virksomhed burde du begynde med at tænke småt
Forretningskoncept
Vækststrategi: Som nyopstartet virksomhed burde du begynde med at tænke småt

Følg en simpel, men effektiv vækststrategi.

Opstart af virksomhed: De fem største fejl
Forretningskoncept
Opstart af virksomhed: De 5 største fejl

Omtrent 80% af nyopstartede virksomheder går under inden for halvandet år. Her giver vi en oversigt over fem fejl, du burde undgå for ikke at blive en del af denne statistik.

Dataanalyse i virksomheden
Forretningskoncept
Dataanalyse: Beslutninger skal baseres på data

Store virksomheder har bedre adgang til data, men små virksomheder kan få mindst ligeså meget gavn af det.

3 veje til virksomhedsstrategi
Forretningskoncept
Virksomhedsstrategi: Har du en strategi for din virksomhed?

Læs med når vi gennemgår tre overordnede strategi-typer.

Lean Startup: drift med feedback
Forretningskoncept
Lean startup model: En ny type virksomhedsstrategi

Hvad er lean startup modellen? Og hvordan kan den bruges som virksomhedsstrategi? Det vil vi svare på her.

Din produktportefølje: ”less is more”?
Forretningskoncept
Din produktportefølje: ”Less is more”?

Find den rette balance i din produktportefølje, så den hverken bliver for smal eller bred.

Bootstrapping: start din virksomhed, uden startkapital!
Forretningskoncept
Bootstrapping: Start din virksomhed, uden startkapital!

Bootstrapping er en opstartsstrategi (næsten) uden kapital - læs om hvad det indebærer her.

bringer artikler inden for: