Find indhold
    BLOG

Design din hjemmeside: Vigtigheden af en god hjemmeside

13 minutter
udgivet 19.09.2018
opdateret 30.09.2018
RESUMÉ

Din hjemmeside er dit digitale visitkort – dit ansigt udadtil til kunder og interessenter. Derfor er det vigtigt, at du ved, hvordan du designer en god hjemmeside. Der findes ingen konkret opskrift på det perfekte design, i og med at forskellige hjemmesider har forskellige funktioner, men vi har samlet 8 overordnede råd, du kan få gavn af. Lad ikke kunden være i tvivl om, hvad du tilbyder, hav styr på din segmentering, hav høj fokus på brugervenlighed, og gør det klart, hvordan og hvorfor man skal købe dit produkt, og så skal hjemmesidens størrelsesforhold tilpasses til alle digitale enheder.

Er du bevidst om din virksomheds digitale visitkort? Vi tør godt at antage, at alle har besøgt en hjemmeside, som de af den ene eller anden grund ikke brød sig om. Men hvorfor?

Måske var:

  • Den overordnede designskabelon ikke god
  • Farverne generelt ikke komplementære
  • Billederne intetsigende og/eller af lav kvalitet
  • Tekstfarven dårlig ift. baggrundsfarven
  • Skrifttypen ikke god
  • Navigationen besværlig
  • Informationerne som du søgte der ikke
  • Der ikke SSL-certifikat

Eller måske det var en kombination af ovenstående eller noget helt andet. Under alle omstændigheder var det en dårlig oplevelse for dig som bruger. Der er selvsagt en del subjektivitet involveret i bedømmelsen, men der vil også være en række objektive elementer, som du med stor fordel kan overveje, og som vi vil gennemgå her i artiklen.

Når du har læst denne artikel, vil du forhåbentlig vide, hvad du skal være opmærksom på, når du skal designe din hjemmeside. Vi giver dig en række punkter, som du kan bruge som rettesnor, og som er værd at tænke over i din designproces.

OPR-Virksomhedslån

Designet skal reflektere din hjemmesides formål

Gør dig først og fremmest klart, hvad formålet med din virksomheds hjemmeside er. Skal den ”blot" være et digitalt visitkort med de helt basale informationer, som f.eks. hvad virksomheden laver, kontaktoplysninger og måske et nyhedsbrev, eller skal du have en hjemmeside med en masse produkter, forskellige betalingsløsninger og måske med en række skræddersyede funktioner? At bestemme din hjemmesides formål er helt afgørende for, hvor du skal starte og hvilken hjælp, du sandsynligvis får behov for allerede fra start eller senere hen.

Under alle omstændigheder afspejler din hjemmeside din virksomhed, og påvirker også hele din tilstedeværelse på internettet – derfor er designet af hjemmesiden essentielt. Ikke blot fra det æstetiske synspunkt, men også i form af branding.

Undersøgelser viser, at designet af hjemmesiden faktisk er vigtigere end indholdet! Den amerikanske webdesigner, Joseph Putnam foretog en undersøgelse, som viste at hele 94% af de adspurgte havde mistillid til et brand, hvis designet på deres hjemmeside var ringe, hvorimod de resterende 6% havde mistillid til brandet på grund af indholdet1.

Konkurrenten er kun ét klik væk

Internettet adskiller sig fra den fysiske verden, ved at konkurrenten netop kun er ét klik væk. Hvis din hjemmeside har et kedeligt eller uoverskueligt design, vil det derfor være meget nemt for kunden at hoppe videre til nogen, som udstråler en højere grad af professionalitet. Nedenunder har vi opstillet seks punkter og eksempler, som kan være gode at have in mente ift. din hjemmeside:

1: Vis klart og tydeligt, hvem du er, og hvad du tilbyder

Brugeren, og måske senere hen kunden, skal vide, hvem de besøger. En god hjemmeside er utvetydig ift. hvem afsender er, da det både virker mere professionelt og tryggere for den besøgende. Sørg derfor for, at din virksomheds logo og navn fremgår på alle undersider. Derudover er det også vigtigt, at det er helt tydeligt, hvad det er din virksomhed har at byde på, og at dette allerede fremgår på din hjemmesides forside.

2: Spild ikke din tid på at skyde med spredehagl

Appeller til din valgte målgruppe, og lad være med at prøve at ramme alle. Brug målrettet kommunikation i form af dit sprog, udtryk og brugervenlighed. Så hvis din virksomhed henvender sig til f.eks. en specifik branche, kan du med fordel anvende et sprog, som er velkendt i denne, men måske knap så kendt for udefrakommende.

3: Brugervenlighed og funktionalitet spiller en væsentlig rolle

Din hjemmeside skal være let at navigere rundt i, og din kommende kunde skal helst ikke bruge for lang tid på at lede efter informationer gemt væk på undersider, underfaner og så videre. Den generelle idé er at holde det så simpelt som muligt. Har du dog behov for meget information på din hjemmeside, burde du have en overskuelig menu med relevante kategorier samt en søgefunktion.

Pop-up reklamer, animationer og flashbannere kan alle sammen være forstyrrende elementer, som skaber grundlag for irritation. Det kan i sidste ende få en potentiel kunde til at forlade din hjemmeside, så disse bør bruges med omhu.

4: Fang brugeren hurtigt

For de fleste besøgende på din hjemmeside vil beslutningen om at blive på eller lukke siden komme i løbet af få sekunder. Det er vigtigt, at du hurtigt tydeliggør, hvorfor brugeren skal blive på netop din hjemmeside, samt hvilken værdi det skaber hos dem. Vær derfor ekstra opmærksom på det visuelle udtryk, samt at du undgår for meget tekst på dine landing pages.

5: Responsiv og fleksibel

Hvad skal det sige, at en hjemmeside er responsiv? I udgangspunktet betyder det bare at din hjemmeside skal kunne fungere på alle digitale enheder, dvs. den skal kunne skalere og vise indholdet på smartphones, tablets og større skærme korrekt. Der findes en række online testværktøjer for at tjekke din hjemmesides responsivitet, men det bedste er at teste det selv ”in real life” på forskellige mobiltelefoner, tablets og skærme. Så hiv alle dine digitale gadgets frem og test på egen hånd. Få også dine venner og bekendte til at teste for at få feedback.

6: Call to Action (CTA)

Formålet med din hjemmeside er sandsynligvis at gøre brugeren til en kunde. Det er derfor vigtigt, at denne videresendes til det næste ”naturlige skridt” i salgsprocessen. Derfor skal din forside tydeliggøre, hvad det næste skridt er – om det er køb, læs mere, download her, tilmelding til nyhedsbrev eller hvad det er, så skal det skæres ud og stå sort på hvidt, gerne med en knap, man ikke kan undgå at se.

Eksempler

Vi har samlet et par eksempler herunder, som vi mener er hjemmesider, der pænt illustrerer vores pointer.

Eksemplet her er fra www.myremanden.dk. Designet er simpelt, men der bliver præsenteret det, kunden skal vide. Det er tydeligt, hvad tilbyder de, hvordan og CTA; kontaktoplysninger.

myremanden.dk

Et godt eksempel fra www.komforan.dk på, hvordan simple ikoner og tekststykker fortæller, hvorfor kunden skal vælge dem:

komforan.dk

Advokatfirmaet Carlsen har mestret CTA ved at placere en gul knap med ”Book dit møde” som noget af det første, der møder dit blik på deres hjemmeside. Derudover har de også gjort brug af de klassiske ikoner til at præsentere sig selv. www.carlsenadvokater.dk

Carlsen advokater viser CTA

7: Husk korrektur og ensartet sprog

Som virksomhedsejeren er du sikkert den mest kompetente til at skrive selve indholdet på din hjemmeside, men er du også den bedste til at læse korrektur og sikre, at sproget er korrekt samt læsevenligt? Hvis du selv skriver indholdet, er det ikke sikkert, at du selv er den rette til at vurdere, om det er læsevenligt, og der er samtidig en vis risiko for, at du stirrer dig blind på småfejl (det kender vi selv ift. SMVGuiden). Hvis du ikke lige har en korrekturlæser i dit netværk, kan du f.eks. kontakte www.erhvervskorrektur.dk. Som navnet angiver, specialiserer de sig i at læse korrektur, herunder f.eks. brødtekster, hjemmesider, brochurer m.m. De holder deres prisniveau på et fornuftigt niveau, og pengene kan derfor være givet godt ud, da selv småfejl i tekster virker forstyrrende og uprofessionelt. I værste fald vil det måske irritere brugeren i en sådan grad, at denne får et negativt indtryk af din virksomhed. Udover korrekturlæsning burde du sikre dig, at sproget og tonen du bruger, er konsekvent over hele hjemmesiden. Helhedsindtrykket ligger i detaljerne.

8: Få en professionel designer med

Det ser ikke godt ud at bruge de samme billeder og illustrationer som andre virksomheder. Det kan være fristende at bruge såkaldte "stock photos", som ligger frit tilgængelige på internettet til billige eller ingen penge. Problemet er her, at du formentlig ikke er ene om at bruge dem - og derfor risikerer du, at der går noget af din troværdighed, når dine billeder også fremgår på andre hjemmesider. Det kan være helt fint at bruge nogen "stock photos", men stræb efter at få skabt dine egne immaterielle aktiver allerede fra start ved at få en grafisk designer til at hjælpe dig med ikoner, figurer, illustrationer osv., så din virksomheds visuelle identitet fremstår, som du vil have den. Der findes et hav af freelancere, men som udgangspunkt kan det være en god idé at vælge en, som er geografisk tæt på dig, da det i starten kan være markant mere effektivt at mødes fysisk for at opnå fælles forståelse for, hvordan de forskellige ting skal se ud. Kontakt eventuelt også en fotograf eller en videoproducer, hvis du allerede fra start ved, at du vil have en særlig slags billeder eller videoer. Der findes igen mange freelancere indenfor dette felt. Kig i begge tilfælde på deres referencer og produktportefølje, hvis de er tilgængelige på deres hjemmeside, da det giver dig en god idé om kvaliteten af deres arbejde og stil.

Hvad skal du tage med herfra?

Selvom man altid har sagt ”du skal ikke skue en hund på hårene”, er internettet så propfyldt med information, at man som bruger bliver nødt til at tage en hurtig beslutning om en hjemmeside er ens tid værd. Derfor er designet drønvigtigt, og ovenstående punkter bør tages med til efterretning. Designet er vigtigt for brugerens og forhåbentligt kundens tillid til dit brand, og derfor også hele dit omdømme. Udover at designet skal være i top, er der selvfølgelig også andre faktorer, der spiller ind, såsom en opkobling til Google Analytics til analyse af din hjemmeside, samt SEO som kan skabe mere trafik på din hjemmeside.

At designe en hjemmeside kan være et stort projekt – derfor kan det være en idé at få eksperthjælp udefra for at få det bedste resultat. Hvis dit budget er utilstrækkeligt til det, så findes der også mange gode og flotte skabeloner på såkaldte ”webbuilders”.