MailChimp: Få styr på din e-mail marketing

11 minutter
udgivet 24.01.2020
RESUMÉ

E-mail marketing er trods sit blandede ry en effektiv og billig måde at nå ud til såvel nye som eksisterende kunder på. Hvis du sørger for kun at sende e-mails ud til de rigtige, kan du faktisk opnå en stor andel af konverteringer til billige eller ingen penge. Til formålet anbefaler vi at gøre brug af MailChimp, da det udover at være gratis er nemt at navigere i og har en masse brugbare funktioner, der kan hjælpe dig med at designe professionelle og effektive kampagner, samtidig med at du bevarer overblikket over, hvad du får ud af det.

E-mail marketing er en effektiv måde at nå ud til kunder på

E-mail marketing betyder basalt set, at du kommunikerer et budskab ud til din målgruppe via e-mail, og det er et værktøj, som mange virksomheder på tværs af brancher kan få stor gavn af at benytte, da det kan være en særdeles billig og effektiv kanal. Marketingsformatet er dog i nogle sammenhænge med god grund udskældt, hvor det forbindes med irrelevant støj, der mest af alt irriterer modtageren. Hvis du til gengæld gør brug af e-mail marketing inden for lovens rammer, vil du derimod kunne øge antallet af konverteringer uden at gå modtagerne på nerverne.

Send aldrig en e-mail ud til nogen, der ikke har afgivet samtykke

I Danmark er der strengere regler for markedsføring, der foregår via e-mail, end der er for de øvrige direkte marketing kanaler som telefon og brevpost. Før du sender en e-mail afsted til en kunde eller et prospekt, skal du således have eksplicit samtykke fra vedkommende jf. markedsføringsloven og GDPR. Du kan læse mere om reglerne herom i artiklen Første kontakt: sådan kontakter du dine leads. Derfor vil en af de mest effektive måder at lave en e-mail liste på være at lave en form for nyhedsbrev, hvor du kan sende tilbud ud til nye kunder elle reaktivere eksisterende kunder. Hvis du har interessant indhold at byde på, kan du nå ud til en bredere skare af potentielle leads, ellers vil din liste typisk bestå af dem, der har handlet hos dig før og derigennem tjekket en boks af, der giver dig lov til at kontakte dem på e-mail.

MailChimp er et professionelt, gratis og nemt værktøj at bruge

MailChimp er en af de absolut største på markedet inden for sit felt, og det er der flere væsentlige årsager til. Først og fremmest er MailChimp gratis, som givetvis har en del at sige for SMV’er, der har begrænsede midler, som kan allokeres til markedsføring. Hvis din kontaktliste når over 2.000 mennesker, eller du ønsker at sende mere end 12.000 e-mails om måneden, skal du ganske vist opgradere til et betalt abonnement for et relativt beskedent beløb - dog vil det for dig, der først skal til at beskæftige sig med e-mail marketing som udgangspunkt være tilstrækkeligt med gratisversionen.

Noget andet, der antageligvis for mange knapt så teknisk anlagte SMV-ejere vægter lige så højt som prisvenligheden, er brugervenligheden. MailChimp er designet til folk, der ikke har et  forhåndskendskab til programmering eller komplicerede CMS-systemer, og derfor kan du med relativ lethed navigerer gennem platformens funktioner og muligheder. På den måde kan du få sendt din virksomheds budskab ud til alle dine prospekter uden at måtte bebyrdes med de helt store frustrationer eller behovet for hjælp af en udefrakommende IT-kyndig.

Pris- og brugervenligheden er dog ikke ensbetydende med, at du går på kompromis med kvaliteten af din e-mail marketing. Både set i forhold til designet af din kampagne, databehandlingen heraf, rapportering og meget andet har MailChimp en masse nyttige funktioner og muligheder, der kan sørge for, at din virksomhed fremstår professionelt og at du samtidig får mest mulig brugbar viden ud af dine indsatser. Derudover har de en over gennemsnittet behjælpelig kundeservice, der kan tage hånd om dine problemstillinger, skulle du sidde fast med noget .

Trin for trin: Kom i gang med Mailchimp

  1. Sørg for at din browser ikke er begrænset

MailChimp er nemt at komme i gang med, da du hverken behøver at installere software eller oprette et abonnement for at sende din første kampagne afsted gennem platformen. Dog skal du fjerne eventuelle browserbegrænsninger, du måtte have, for at MailChimp skal virke optimalt. Mere konkret skal sørge for, at cookies, pop-ups og JavaScript ikke er slået fra.

  1. Opret din konto

Opret din konto på MailChimps hjemmeside, hvor du blot skal indsætte dit navn og e-mail adresse, som herefter skal aktiveres via et bekræftelseslink på helt almindelig vis. Herefter logger du ind på Mailchimp og udfylder oplysninger om din profil og hjemmeside. Det foregår ganske intuitivt, men skulle du sidde fast et sted undervejs, har Mailchimp skrevet en udførlig artikel om kontooprettelsesprocessen.

  1. Indsæt dine leads

Før du er kommet i gang med MailChimp har du måske allerede en liste over kontakter, som du kan sende e-mails ud til. Den liste kan du uploade som CSV-fil under ”Audience” undersiden, hvorefter du kan tilkoble din sign-up form fra din hjemmeside, således at nye abonnenter ryger direkte ind på din kontaktliste på MailChimp. Få flere detaljer om det konkrete trin her.

  1. Opret en kampagne

Når du har din liste, er du klar til at oprette en e-mail kampagne, som du kan sende ud. Det kan f.eks. være et månedligt nyhedsbrev eller en éngangskampagne i forbindelse med en højtid eller eget promoveringstilbud. Det gør du ved at følge disse seks simple trin:

  1. Tryk på Campaign Builder.
  2. Giv kampagnen et passende navn.
  • Klik på ”Recipients” og vælg din kontaktliste.
  1. Udfyld emnefelt og preview tekst samt afsendernavn og -adresse.
  2. Tryk ”Design”, hvor du vælger en template, som du herudfra kan skræddersy efter ønske og behov og skrive selve indholdet.
  3. Bekræft og send kampagnen afsted.

 Du kan også vælge, at den kun skal sendes afsted til en bestemt del af din kontaktliste, hvis nu din kampagne ikke nødvendigvis er relevant for alle dine leads. Det gør du under Audience > Manage Contacts > Segments, hvor MailChimp selv kan trække kontakterne ud fra de tilgængelig data. På den måde behøver du ikke manuelt at lave nye kontaktlisterne ud fra dine valgte segmenter.

Efter du har sendt en kampagne afsted, kan du inde på undersiden ”Reports” følge med i, hvordan det er gået. Du kan blandt andet se, hvor mange der har åbnet e-mailen, og hvad de har foretaget sig, efter at de har åbnet den – derfor kan du rent faktisk også måle, hvor meget du egentlig får ud af din e-mail marketing.  

Vi bruger selv MailChimp i stor stil

SMVGuidens nyhedsbrev bliver sendt ud den anden tirsdag i hver måned gennem MailChimps platform, hvor vi både skriver og designer månedens tema. Hvis du endnu ikke er modtager af vores nyhedsbrev, kan du abonnere her, og se et vaskeægte eksempel på noget af det, MailChimp kan bruges til.