SMVGuiden er med det gratis og håndgribelige indhold så småt begyndt at gøre sig bemærket blandt Små og Mellemstore Virksomheder i Danmark. 2018 har været et spændende og arbejdsomt år, hvor hele SMVGuidens idégrundlag og udvikling er udtænkt og udført, og vi har på ingen måde skruet ned for ambitionsniveauet i 2019. Derfor dedikerer vi det første nyhedsbrev i det nye år til at give dig en bedre forståelse for, hvem vi er, samt et overblik over den retning, vi har taget, og hvad du fremadrettet kan forvente at læse fra os.
Hvorfor hedder vi SMVGuiden?
Navnet ”SMVGuiden” hænger direkte sammen med vores vision – nemlig at guide SMV’er med at give dem adgang til den viden, de har behov for. Ordet ”SMV” er en forkortelse for Små og Mellemstore Virksomheder, som er det publikum, vi henvender os til.
Hvem er vi, og hvad vil vi gerne opnå?
SMVGuiden er oprettet og drevet af OPR-Virksomhedslån (OPR), hvor initiativet er tiltænkt som en form for alsidig digital hjælp til SMV’er, der kunne have brug for et godt råd eller et nyt perspektiv som led i deres drift eller udvikling. Vi sigter efter at blive danske SMV’ers foretrukne platform for gratis virksomhedshjælp, hvor vi i naturlig forlængelse heraf bestræber os på, at vores indhold afdækker så mange relevante områder som muligt. Vi forsøger at tage teoretisk tunge, men brugbare emner og give dem en praktisk og eksekverbar vinkel, som OPR’s kundebase såvel som udenforstående kan få gavn af til at løfte deres virksomhed.
Tidslinje - SMVGuidens rejse set ovenfra
Mere om hvad vi har opnået
- 72 artikler
Vi har indtil videre skrevet 72 artikler, som er fordelt på 20 artikler inden for forretningskoncept, 15 artikler inden for kunderelationer, 27 artikler inden for virksomhedsdrift og 10 artikler inden for organisation. Størstedelen af artiklerne er enkeltstående, men siden slutningen af november er vi også begyndt at udgive artikelserier for at komme endnu mere i dybden med udvalgte emner.
- 85 grafiske illustrationer
Det er ikke kun det skrevne indhold, der er vores eget – langt det meste grafiske materiale, du finder på SMVGuiden, er også lavet internt. Til dato har vi lavet billeder til 63 artikler, 17 modeller, 4 ikoner (1 til hver hovedkategori) og 1 globus til forsiden. Sidstnævnte er en grafisk metafor for, hvordan en lille ændring i virksomhedens kurs kan have en store indvirkning på resultaterne på den lange bane.
- 3 Nyhedsbreve
I november skrev vi om den nye ferielov i forhold til, hvad du som arbejdsgiver bør vide og gøre, når ændringerne træder i kraft. I december blev vi i den juridiske arena med den nye dagpengereform ved at gennemgå de væsentligste punkter for, hvordan du bliver stillet bedre. I det tredje nyhedsbrev har vi så valgt at udnytte årsskiftet til at give et helikopterperspektiv over SMVGuiden, så du kan få et overblik over, hvad du kan få ud af hjemmesiden i dag, og høre mere om, hvorfor du bør blive ved med at læse med. Del også gerne nyhedsbrevet med andre i dit netværk, så endnu flere kan få gavn af de gode råd.
- 2000 nye besøgende hver måned
Vi kan se, at vi i gennemsnit får 2000 nye besøgende på hjemmesiden hver måned oveni i den store andel af tilbagevendende brugere. Det er vi rigtig stolte af, og vi håber på, at det gennemsnit kan fordobles inden årets udgang.
- 3 skribenter
Vi er p.t. 3 skribenter, som alle har en længevarende uddannelse fra CBS og flere års arbejdserfaring inden for den finansielle sektor. Husk at netop også du kan skrive gæsteindlæg på SMVGuiden, hvis du har gode råd og erfaringer, som du gerne vil dele med andre. Kontakt os og hør nærmere.
Hvor skal vi hen i 2019?
- 120 nye artikler
Vi forventer at udgive det, der svarer til 10 nye artikler om måneden. Nogle måneder vil det givetvis blive færre og nogle måneder vil det blive flere. Det kommer an på, hvilke emner vi griber an, og hvor videnstunge de emner måtte være. Målet er sat ud fra, at der hyppigt skal være nyt, spændende og relevant indhold tilgængeligt, men uden at det bliver til en grad, hvor det går på kompromis med kvaliteten.
- Nyhedsbreve hver måned – hele året
Vi bruger nyhedsbrevene til at behandle højaktuelle emner og til at sætte fokus på ændringer eller forhold i omverdenen, som er relevante for vores målgruppe. Det gør vi både med det valgte emne for måneden, men også med SMVKalenderen, som giver en oversigt over næste måneds væsentlige skattefrister, relevante kurser mv. Sidstnævnte offentliggøres ikke på hjemmesiden, og kan derfor kun ses af dem, der abonnerer på nyhedsbrevet.
- Nye funktioner og features baseret på brugerfeedback
SMVGuiden er lavet til vores kunder og vores besøgende – den er lavet til dig. Derfor ønsker vi i videst mulige udstrækning, at hjemmesidens videreudvikling skal reflektere og tilgodese dine ønsker og præferencer. I løbet af foråret vil vi sende korte spørgeskemaer ud til brugerne, og vil efterfølgende implementere de mest efterspurgte ændringer og tilføjelser.
- Indhold fra fagprofessionelle
Der er naturligvis mange områder, hvor vi, kompleksiteten taget i betragtning, ikke selv har de nødvendige kompetencer til at skrive præcise og fyldestgørende artikler. Derfor kan du i løbet af 2019 få glæden af at læse indhold, der er skrevet af fagprofessionelle som for eksempel advokater, revisorer m.m.
- Interaktivt indhold
For at øge dynamikken på hjemmesiden fifler vi med projekter, der skal gøre noget af indholdet mere interaktivt.
Så du kan glæde dig til masser af spændende og lærerigt indhold i 2019, og vi håber, at du følger med os hele vejen. Har du spørgsmål, forslag eller kommentarer til SMVGuiden, kan du skrive til kontakt@smvguiden.dk, hvor vil vi med glæde vil tage imod din forespørgsel. Godt nytår!