Find artikel
    15 minutter

    Det bedste regnskabsprogram: Billy, e-conomic eller Dinero?

    udgivet 18.02.2019
    RESUMÉ

    Denne artikel er et gæsteindlæg fra Azets. Et regnskabsprogram er et værktøj til bogføring, som skal gøre det nemt for dig at holde styr på din virksomheds regnskab. Det kan blandt andet hjælpe dig med at sende fakturaer, bogføre bilag, lave momsregnskab og holde overblik over køb og salg. Et regnskabsprogram samler al data ét sted. I denne artikel gennemgår vi tre af de mest populære regnskabsprogrammer, som kan hjælpe mange SMV’er med deres økonomiske overblik.

    Det handler ikke bare om at finde det regnskabsprogram, der kan levere flest funktioner til den laveste pris. Det handler om at finde det regnskabsprogram, der understøtter din forretning, dens behov og den fremtidige vækst bedst.

    Der findes et hav af forskellige regnskabsprogrammer med mange forskellige funktioner. Denne artikel sammenligner tre populære regnskabsprogrammer, så du får et hurtigt overblik over, hvordan de kan hjælpe dig. Virksomheder har nemlig unikke behov, og derfor er det vigtigt at finde det regnskabsprogram, der understøtter din forretning bedst muligt.

    Pris kontra funktioner

    Vi har udarbejdet to sammenligningstabeller, hvis formål er at give dig et overblik over funktioner og muligheder. Den ene tabel er for dig, som gerne vil prøve et regnskabsprogram med et begrænset antal funktioner til den laveste pris muligt, helst gratis. Og den anden tabel er egnet for dig, som er selvstændig med en etableret virksomhed, og har brug for et regnskabsprogram med flere regnskabsfunktioner.

    Vi håber, at det vil gøre det nemmere for dig at finde det regnskabsprogram, som passer bedst til din virksomheds struktur og behov. Så hvis du har behov for et regnskabsprogram til en mindre eller mellemstor virksomhed skal du læse videre her.

    Hvad skal dit regnskabsprogram grundlæggende kunne?

    I takt med at digitaliseringen stiger, er der også et øget behov for at følge med i teknologien inden for økonomi og regnskab; med andre ord har du brug for et moderne bogføringssystem / ERP-system. Langt de fleste regnskabsprogrammer er i dag online, og det kan også være den  mest fremtidssikrede løsning for dig. 

    Hos de tre udbydere af regnskabsprogrammer, som vi vil gennemgå, køber du et abonnement, hvori du får adgang til regnskabsprogrammet via din browser. Hele regnskabsprogrammet vil ligge på en server i skyen, og det er derfor en cloud-baseret løsning, som kan fungere godt på både PC og Mac.

    Det giver en lang række fordele, at regnskabsprogrammet er online. Du kan nemmere holde styr på dine bilag, som du lægger ind i regnskabsprogrammet, og eksportere vigtige kvitteringer. Din revisor kan nemt tilgå det, når du har brug for assistance. Det kan eksempelvis være, at du har brug for hjælp, eller revisoren skal gennemføre din årlige revision. Alle scannede bilag kan indsættes i regnskabsprogrammet, hvor al data er samlet og nemt tilgængeligt. Det er slut med alle dine papir-bilag, som fylder på dit skrivebord.

    Mange udbydere af regnskabsprogrammer har sågar udviklet en mobil-app. Den kan du bruge til at tage et billede af dine bilag, og sende dem direkte til bogføring. Det er en funktion, der egner sig rigtig godt til f.eks. rejsebilag og kvitteringer for eksempelvis mad. App’en gør det nemmere at huske dine bilag, og du mister dem ikke på farten.

    Sammenligningstabeller

    Vi har udarbejdet to simple sammenligningstabeller (Tabel A og Tabel B) med udgangspunkt i tre af de mest populære regnskabsprogrammer: Dinero, Billy og e-conomic.

    Tabel A tager udgangspunkt i udbydernes start-pakker. Start-pakkerne er tiltænkt virksomheder uden avancerede krav til regnskab. De indeholder basale regnskabsfunktioner til nystartede iværksættere og virksomheder samt mindre virksomheder uden særlige behov i forhold til regnskabet.

    Tabel B tager udgangspunkt i mange flere funktioner, som du finder på tværs af de forskellige pakker, som udbyderne Billy, Dinero og e-conomic tilbyder. Disse pakker er henvendt til eksempelvis iværksættere, der har været i gang i en periode, eller til dig, som gerne vil automatisere så meget som muligt. Du finder en mere uddybende beskrivelse af pakkeløsningerne i afsnittet under sammenligningstabellerne.

    Tabel A: Sammenligningstabel over start-pakker

    Billy Basic, Dinero Starter eller E-conomic Start-up?

    Kilde: Egen tilvirkning (opdateret den 13. februar 2019)

    Tabel B: Sammenligningstabel over funktioner

    Billy v Dinero v E-conomic

    Kilde: Egen tilvirking (opdateret den 13. februar 2019)

    Pakker og priser på udvidede pakker

    Dinero Starter og Dinero Pro

    Dinero har en gratis version, som tilbyder de basale regnskabsfunktioner til nystartede iværksættere. Hvis dine behov for regnskabsfunktioner ikke er store, kan du fint bruge den gratis version. Det kan eksempelvis være, at du er nystartet, eller du blot vil teste regnskabsprogrammet af.

    Dertil tilbyder Dinero en pakke, som de kalder Dinero Pro.

    Dinero Pro koster 165 kr. per måned. Prisen gælder kun for ét firma, så hvis du er selvstændig med flere CVR-registrerede virksomheder, skal du oprette et abonnement for hver virksomhed. Med Dinero Pro kommer udvidede regnskabsfunktioner såsom abonnementsfakturering, EAN-fakturering, tilbudsmodul og ordrebekræftelse. Dertil giver denne pakke også mulighed for integration til en lang række af deres samarbejdspartnere, herunder MobilePay, DropBox, DataLøn og Kortbetaling.
    Har du en revisor, der skal hjælpe med regnskabet, så er Dinero Pro også det rette valg. Din revisor eller bogholder kan nemlig få direkte adgang til regnskabsprogrammet. Dertil udvides dine muligheder for support med bogføringshjælp, der er åben hver dag kl. 9-22.

    Billy Basic og Billy Premium

    Ligesom Dineros start-pakke er Billy Basic til dig, som har få behov til dit regnskab. Pakken giver dig de basale bogføringsværktøjer med mulighed for 500 posteringer. Har du ikke brug for mere, så er Billy Basic det rette abonnement for dig.

    Dertil har virksomheden skabt Billy Premium, som koster 165 kr. månedligt ved årsbetaling. Med dette abonnement får du adgang til regnskabsprogrammet med et ubegrænset antal posteringer, mobil app, automatiske rykkere, lagermodul og meget mere. Du får også fuld adgang til integration til deres samarbejdspartnere som eksempelvis MobilePay og DanDomain. De mange samarbejdspartnere, der udbyder webshops, og Billys mulighed for lagermodul gør også Billy Premium velegnet til dig med en webshop.

    E-conomic Start-up, Small Business og Professional

    Visma, som udbyder regnskabsprogrammet e-conomic, har skabt tre forskellige pakker. Den første pakke kalder de Start-up, som koster 109 kr. per måned. Den indeholder de grundlæggende regnskabsfunktioner og er velegnet til nystartede virksomheder. Allerede i Start-up pakken kan du integrere regnskabsprogrammet til andre systemer, give gratis adgang til din revisor samt få rapporter og analyser over din virksomheds økonomi. Start-up pakken er begrænset til 1000 posteringer per regnskabsår.

    Den anden pakke fra Visma e-conomic hedder Small Business. Den koster 179 kr. per måned, og kommer med muligheder for at lave tilbud, sende rykkere, EAN-fakturering og endda lave din egen hjemmeside eller webshop. Dog skal du købe lagermodulet som tillæg. Denne pakke er begrænset til 2000 posteringer per regnskabsår.

    Den tredje og sidste pakke hedder Professional, og den koster 359 kr. per måned med en begrænsning på 5000 posteringer per regnskabsår. Udover alle funktionerne fra pakkerne Start-up og Small Business er der inkluderet en række tillægsmoduler. Med Professional kan du lave budget, integrere dit regnskab med din bank, få overblik over regnskabet i hver af virksomhedens afdelinger samt skabe abonnementsfakturering. Der findes mange flere tillægsmoduler, som du kan tilkøbe, hvis du har behov for det.

    Til alle de nævnte e-conomic pakkeløsninger medfølger to måneders tilfredshedsgaranti og gratis support på alle hverdage.

    Vil du vide mere?

    Denne artikel har forhåbentlig givet dig et overblik over dine muligheder for et regnskabsprogram, som passer til din virksomheds behov.

    • Powered by OPR Finance
    Har du brug for [rådgivning eller assistance til dit regnskab?]

    I Azets laver vi regnskab for virksomheder i alle størrelser, og hver dag hjælper vi 750+ små virksomheder, som hellere vil bruge deres tid på kunder og forretningsudvikling end regnskab. Vi er eksperter i alle de gængse regnskabsprogrammer og kender både Dinero, Billy og e-conomic fra A-Z.

    Læs mere om hvordan Azets kan hjælpe
    Azets

    Indlægget er skrevet af Azets - Nordens førende leverandør af teknologi og services inden for regnskab, løn og HR.