Find indhold
    BLOG
7 minutter

Excel hjælp: Lær hvordan du kan bruge Excel i din virksomhed

udgivet 29.06.2018
opdateret 24.07.2018
RESUMÉ

Excel kan være brugbart i mange forskellige områder af virksomhedsdriften, blandt andet med regnskab, budgettering, projektplanlægning og dataanalyse. Dog kan Excel for mange virke skræmmende og svært - heldigvis er der hjælp at hente på nettet, hvor der er masser af gode videoer og artikler, der kan guide dig igennem Excels vigtigste funktioner. Det tager måske en smule tid at lære, men det er det hele værd.

Bruger du Microsoft Office Excel eller et lignende regneark-program i din virksomhed?

Hvis du ikke er specielt teknisk kyndig eller har gennemgået et kursus i Excel, kan det virke som et meget kompliceret og skræmmende program. For mange af Excels funktioner er det rigtigt, at man behøver en del erfaring med programmet, men samtidig kan du nemt udføre mange essentielle opgaver med Excel uden at være en ekspert. Derudover er der masser af gode Excel guides på nettet, som kan bane vejen for din brug af de lidt mere komplicerede funktioner. Når det kommer til at få styr på dine regnskabstal, dit budget eller planlægning af projekter, er Excel et glimrende værktøj med flere store fordele. Du vil både spare tid og øge præcisionen af dit arbejde ved at anvende et program som Excel i stedet for at basere det på mavefornemmelser og hovedregning, og det er tilmed meget billigt, hvis ikke du allerede ejer officepakken.

Samtidig kan et værktøj som Excel, hvis det bruges rigtigt, give dig den kontrol over dine data, du har brug for til at træffe velfunderede beslutninger og gøre din virksomhed mere konkurrencedygtig. Det er specielt vigtigt for mindre virksomheder, der ikke har det helt store råderum til at tage økonomiske beslutninger ud fra. Det kræver selvfølgelig også, at du har styr på alle dine økonomiske nøgletal, og til det er Excel et meget passende værktøj.

Tip:

Indstil sproget i Excel til engelsk, således at alle formler osv. skrives på engelsk, da du på den måde meget nemmere kan finde relevant hjælp på nettet senere hen - se links nedenfor.

Der findes mange gode Excel guides, samt skabeloner, på nettet

Vi anbefaler virkelig, at du bruger digitale værktøjer som for eksempel Excel eller Google Spreadsheets, når det handler om at få kontrol over dine økonomiske nøgletal. Prisen er ikke høj, og den tid, som du sparer ved at anvende dem, kan du bruge på dine kunder. Samtidig giver Excel et overblik og fleksibilitet med udregninger, du slet ikke kan opnå, når du arbejder uden, hvilket er noget der er essentielt for at kunne tage gode beslutninger.

Vi anvender selv Excel til mange forskellige opgaver, for eksempel: Budgettering, mindre databaser, dataanalyser, planlægning og modellering (Excel har dog praktiske begrænsninger, når det kommer til større datamængder). Hvis du tror, Excel kan være et godt værktøj for din virksomhed, men ikke helt ved, hvordan du skal bruge det, har vi her samlet nogle gratis ressourcer for at give dig den Excel hjælp, du behøver:

  • Learn Basic Excel Skills For Beginners || Part 1: En god gratis Excel guide på YouTube, der giver dig en helt fundamental forståelse af programmet.
  • ExcelIsFun: En (fantastisk, synes vi) YouTube-kanal, der kan hjælpe dig med både grundlæggende og de mere komplicerede funktioner i programmet – også en fin Excel guide.
  • Office 365 Training Center: Microsofts egne Excel guider - et godt sted at starte, hvis du aldrig har brugt Excel før og behøver Excel hjælp.
  • Featured Excel Templates: Microsofts template-side, der giver dig mulighed for at downloade eksisterende regneark o.l.
  • Excel-Regneark.dk: En dansk internetside med masser af nyttige templates tilgængelige til download.

Beregn dit virksomhedslån med Excel

Hvis du for eksempel vil ansøge om et erhvervslån, bør du vide, hvordan de månedlige tilbagebetalinger vil påvirke din pengestrøm. Med Excel kan du nemt og hurtigt finde ud af, hvor mange penge der kommer ind, og hvor mange der går ud af din virksomhed hver måned. Med den information kan du tage en meget mere præcis beslutning angående løbetiden på det virksomhedslån, du ansøger om. Ved at lægge de månedlige afdrag fra lånet ind i dit pengestrømsregnskab, vil du kunne få en præcis idé om, hvor meget du har råd til at afdrage hver måned. Dermed kan du vælge den korteste løbetid, du komfortabelt kan afbetale - og på den måde betale mindre for dit virksomhedslån totalt set.

Fordelen ved at bruge Excel kontra at regne det ud baseret på hovedregning og mavefornemmelser er, at Excel automatisk kan beregne, hvordan omkostningerne ved forskellige løbetider påvirker din pengestrøm. Hvis du skal gøre dette uden Excel, skal du lave en individuel udregning for samtlige tilbudte løbetider til dit virksomhedslån. Det vil have kræve masser af tid og øger desuden risikoen betragteligt for, at der opstår fejl i dine udregninger.

Forhåbentlig har denne artikel givet dig en forståelse af, hvordan Excel kan bruges til nogle helt basale ting i din virksomhedsdrift, og givet dig et udgangspunkt for at få Excel hjælp nok til at komme i gang. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag direkte besked, når der publiceres andet aktuelt indhold, der tilegner sig dig og din virksomhed.